VÄLKOMMEN TILL TEAM LILLA MY

Fiskeåret 2008 i siffror och text

Sammanfattning av fiskeåret

Ett otroligt rekordår!!!

2008 är det bästa fiskeåret vi haft. Vi vill därför skicka ett särskilt tack till alla de fiskekamrater och fisketeam vi lärt känna genom åren som gjort detta möjligt. Ingen nämnd, ingen glömd. När Lilla My köptes år 2001 hade vi visserligen fiskat mycket i havet redan tidigare, men var totala noviser på småbåtsfiske. Utan er hjälp hade vi inte varit där vi är idag. Tack för ett gott samarbete under de gångna åren!

När detta skrivs så har vi endast fiskat en gång sedan i september! Men efter en sådan fantastisk vår och sommar så kan man ju faktiskt bli så pass mätt på fisket att det inte lockar lika mycket att gå ut när höstrusket sätter in...

Men låt oss ta det från början. Jag hade i förra årets sammanställning lovat att bredda fisket. Så blev det verkligen. Vi tog det lugnt med torsken i år som lovat. Det blev faktiskt bara en tur på Östersjön överhuvudtaget under hela året och det var inte ens med Lilla My utan med Jimmys Arronettbåt. Redan 10 februari gjorde vi vår traditionella premiärtur på Hanöbukten. Massor av fisk blev det, men bara 4 över och själv blev jag utan målere.

Något vinterbulefiske blev det inte heller. Ett olycksfall i arbetet inträffade dock, för vi gjorde en tur i mars då jag tog en fisk på 13,1 kg och vi fick många mellanfiskar. Däremot var det stor debatt i fiskekretsar och i tv-soffor efter Uppdrag Gransknings onyanserade och manipulativa reportage om just bulefisket. Det ledde till nästan en månads debatterande på diverse fiskeforum där jag lade massor av energi och tid på att styra upp diskussionerna till en faktabaserad och kritisk nivå. Jag var också i kontakt med först länsfiskekonsulenten i Skåne, Johan Wagnström och sedan med Fiskeriverkets generaldirektör Axel Wenblad för att diskutera och informera dem om situationen. Utformningen av det ryckfiskeförbud som blev följden av debatten lyckades jag och andra sportfiskare som också engagerade sig, att påverka i en förnuftig riktning. Under samma period var det också stor debatt om östersjötorskens situation och jag fick även där lägga mycket tid på att tillbakavisa oriktiga påståenden som yrkesfiskare lade.

Omdebaterad torsk - 13,1kg

Istället för torsk satsade vi under våren på kattfiske från Mölle. 53 katter metade vi upp därute varav 48 blev återutsatta. Det är viktigt att återutsätta katterna då de lätt fiskas bort från vraken! Största katten fick Christoffer - 4,9 kg. Vi fick också en hel drös långor upp till 6,1 kg under kattmetet. Under en av turerna på Kattegatt satsade vi en timme på att fiska knot vilket resulterade i massor av knotar över 3 hg där Bosse fick den största på 575 gr. Den största i Sverige i år!

I början av juni fick jag en inbjudan av Team Navia att komma upp och fiska. Om den turen kan ni läsa här! Det blev en succé. Jag lyckades fiska upp 4 reg av 3 arter! Långa på 19,2 kg, sej på 7,2 kg och lubbar på 10,94 och 11,24 kg! Det innebar att jag äntligen fick min guldnål för 10 arter i Storfiskregistret och alla var från havet! Tack för det Lill-Anders och Blomman!

Under hela våren och sommaren satsade vi också på att meta slätvar och piggvar. Vi fångade massor av varar men hade otrolig otur med storleken på dem (man kan väl inte ha tur med allt). Inte en enda vägde över kilot trots att vi landade mer än 10 varar på flera turer. Under en av dessa turer lyckades knotkungen Bosse fånga en fenknot på 675 gr. Otroligt nog har han således lyckats fånga både största knoten och fenknoten i Sverige 2008!

Sedan var det dags för årets resa till Söröya och hur den slutade... Reportaget ligger här!

Nytt teamrekord på katt - 8,25 kg!

24 kveite på en vecka! Men bara 14,9 kg som störst...

Nytt världsrekord på lubb - 17,20 kg!

Patrik med nytt världsrekord på uer - 8,98 kg!

Lubb 15,65 kg!

Massor av stora uer och lubbar!

Allt som allt 28 uer över 5 kg på 2 dagars fiske!

Rödspätta - 2,38 kg!

Snyggt teamrekord på uer - 7,74 kg!

Väl hemkomna fortsatte vi artmetet. Simpan lyckades vi inte regga i år heller men koljan knäckte vi och vi fångade också massor av makrillar runt kilot, både på mete och på fiske över vraken i Kattegatt. En tur på Kattegatt gav uppskattningsvis 50 makrillar runt kilot!!! Den största makrillen för året metade jag upp norr om Ven och gav mig ett reg på finfina 1,340 kg.

Från slutet av september så gick sedan fisket i stå, fastän jag tänkt att både meta plattfisk och försöka komma upp på västkusten någon gång till och meta gyltor och pigghaj. Men en blåsig höst i kombination med mycket annat att göra och kanske en viss fiskemättnad (kan man ha det?) gjorde att det inte blev något fiske alls.

Istället la jag mycket energi på att försöka styra upp det förslag angående torsken i Kattegat som Fiskeriverket hade ute på remiss. Jag skrev ned ett eget förslag som jag skickade till berörda på Fiskeriverket samt till jordbruksministern. Jag drog också igång en namninsamling för förslaget som samlade in 832 namn - Tack alla som skrev på! Namninsamlingen skickades till Karin Linderholm på Fiskeriverket. Tyvärr så gick inte Fiskeriverket så mycket i namninsamlingen till mötes men jag är dock övertygad om att de berörda kommer att ha den i bakhuvudet i framtiden. Det fanns flera progressiva förslag i den som de kan använda i andra sammanhang. Ett av förslagen var inrättandet av marina reservat i Kattegatt. Detta fick jag dock respons på då Laura Pirís, projektledare för Fiskeriverkets Samförvaltning, hörde av sig och ville ha mer info om mina förslag. Hon skulle också arbeta för att fisket reglerades i de befintliga Natura 2000 områdena som redan finns över Kattegatts grundbankar. Så något positivt kom det ut av det i alla fall.

Allt som allt kan vi trotts den slöa avslutningen se tillbaka på det bästa året i Team Lilla Mys historia. 16 nya teamrekord varav ett världsrekord! 32 fångade arter! 10 Storfiskregistreringar! Lilla My har med fiskar på 6 arters topp 5-listor och toppar i både fenknot och knot. Dessutom var jag skeppare på Söröya på det grymmaste uer och lubbfisket genom tiderna med världsrekord på båda arterna. Det lär bli svårt att upprepa detta nästa år.

Målet inför nästa års fiske är en fortsatt satsning på att bredda fisket. Jag jagar vidare mot 20 reg-arter i havet. Reg på slätvar och piggvar ska upp 2009. Vitling och katt också. Sedan räknar jag med att dra upp Lilla My på västkusten för att fiska gyltor, bleka, fjärsing, lusuer mm. Kanske får vi också tid att fiska lite andra nya arter såsom multe, havsabborre, pigghaj och tunga. Vi kommer nog också försöka komma ned på Östersjön fler gånger i år än förra året men bulefisket under vintern kommer vi ta det lugnt med. Dels av etiska och moraliska skäl, dels så kommer vi ägna årets början till att reparera Lilla My och rusta henne för vårens fiske.

Naturligtvis blir det Norge i år också. Till sommaren ska årets succéteam från uerfisket återförenas. Jag, Esben, Stefan och Patrik kommer att lägga först en vecka i Havöysund och sedan en vecka på Söröya. Troligen blir det också en vecka i Kvalsundet tillsammans med Jimmy i maj månad. Satsningen där kommer i så fall självklart bli att förbättra mitt ganska mediokra PB på kveite. I Havöysund blir det mer kveite och så hoppas jag kunna fånga en riktig stor rödspätta. Har jag lyckats med detta så kanske man kan låta bli kveitena och spättorna vara på Söröya och istället fiska torsk, uer och fläckig katt där.

Årets största fiskar i respektive art. Nya teamrekord för året i röd text.

Torsk 13,1 kg Anders Öresund, ost M2 2008-03-26 Pilk
Lax 4,2 kg Janne Bäljane å, Klippan 2008-04-02 Rapalawobbler
Slätvar 0,83 kg Anders Öresund 2008-04-20 Bottenmete sillstrimla
Piggvar 0,685 kg Anders Öresund 2008-09-08 Bottenmete sillstrimla
Sandskädda (Sverige) 0,42 kg Anders Öresund 2008-06-27 Bottenmete borstmask
Sandskädda (Norge) 0,59 kg Anders Söröya 2008-07-13 Bottenmete räka
Havskatt (Sverige) 4,90 kg Christoffer Kattegatt, vrak 2008-05-07 Mete makrill/räka
Havskatt (Norge) 8,25 kg Anders Söröya 2008-07-13 Mete sejfilé
Glyskolja 0,095 kg Anders Kattegatt, vrak 2008-05-10 Upphängarjigg/makrill
Knot 0,575 kg Bosse Kattegatt, grundrygg 2008-05-10 Pilk
Skrubba 0,89 kg Anders Öresund, 2008-08-30 Bottenmete räka
Vitling 0,49 kg Anders Öresund 2008-06-27 Bottenmete, räka/borstis
Kolja (Sverige) 1,210 kg Anders Öresund 2008-07-27 Bottenmete, räka/borstis
Kolja (Norge) 3,0 kg Anders Söröya 2008-07 Jigg
Långa 19,2 kg Anders Skagerack, 10-gradarn 2008-07-05 Mete makrillflapper
Lubb (Sverige) 11,24 kg Anders Skagerack, Bratten 2008-07-05 Mete makrillflapper
Lubb (Norge) 17,20 kg Anders Söröya 2008-07 Mete sejfilé
Bleka 1,9 kg Johan Kattegatt vrak 2008-07-31 Häckla

Antal fiskedagar: 34 st + 1 Norgeresa

Antal fångade arter: 32 st

Övriga arter: Gädda, abborre, mört, siklöja, id, rötsimpa, fjärsing, rödspätta, lusuer och svart smörbult.